Karolina Stanieczek

Karolina Stanieczek to artystka związana z Raciborzem, doktor nauk sztuki. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, specjalizując się w grafice warsztatowej. Jej praca artystyczna skupia się na grafice i malarstwie, a swoje umiejętności i wiedzę przekazuje jako wykładowca na Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu. Brała udział w licznych wystawach, zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych, w kraju i za granicą. Jej twórczość często odwołuje się do literatury, a jednym z jej ważniejszych projektów była wystawa „Pociągi pod specjalnym nadzorem”, inspirowana dziełem Bohumila Hrabala.

Więcej niż malowanie

Karolina jest specjalistką grafiki warsztatowej, czyli artystycznego druku. Dzisiaj druk kojarzy się większości z nas z niesfornymi urządzeniami biurowymi, jednak prac, które wychodzą spod ręki Karoliny, nie wydrukujecie na domowym Canonie.

Jej dorobek artystyczny to zbiór prac wykonanych dobrze nam znanymi metodami, takimi jak rysunek czy malarstwo, a także prac sięgających po rzadziej spotykane środki wyrazu, w tym kolaż i nieco tajemnicza akwaforta czy suchoryt.

W świecie Karoliny każde medium rządzi się swoimi prawami. Przeglądając prace wykonane różnymi technikami, można odkryć zróżnicowane światy, które czasem wzbudzają egzystencjalny niepokój, stawiają nas twarzą w twarz z cierpieniem pod różnymi postaciami, innym razem zapraszają do wpatrywania się w subtelnie przedstawione detale, a czasem puszczają oko i błyszczą paradoksalnym humorem.

Akwaforta

Fani sztuki vintage zapewne słyszeli już o akwaforcie. Korzenie tej metody sięgają XV wieku, dziś może się nam kojarzyć z portretami i czarno-białymi przedstawieniami historycznych uliczek i budynków. 

Żeby powstała akwaforta, artystka musi najpierw stworzyć formę do wykonania odbitek, rysując igłą na zawerniksowanej metalowej płycie lustrzane odbicie swojego zamysłu.  Metalową formę następnie wytrawia kwasem, żeby usunąć werniks. Ten proces często musi powtórzyć  kilkukrotnie, żeby uzyskać odpowiednią głębię koloru. Dopiero potem może nałożyć farbę i tworzyć odbitki.

Malarstwo i rysunek

 

Suchoryt

Suchoryt lub sucha igła to kolejna metoda tworzenia odbitek. Artystka rysuje igłą w miękkim metalu, pozostawiając nie tylko rowek, ale też wiórek metalu, który również zatrzymuje na sobie tusz. Dzięki temu odbitki uzyskują efemeryczny, rozmyty efekt, przypominający szkic ołówkiem. 

Z tak uzyskanej formy powstaje niewielka liczba odbitek — drobne zagłębienia stopniowo wypełniają się farbą. Każda kolejna kopia nieco różni się od poprzedniej, aż w końcu przestają przypominać pierwotny zamysł, a cykl życia formy się kończy.  Delikatny efekt uzyskiwany przy użyciu suchej igły i nietrwałość matrycy są ze sobą nierozerwalnie związane — próby zwiększenia trwałości formy odbierały pracom ich rysunkową naturę, dlatego do dziś suchoryt pozostaje dość ulotną formą druku i jest mostem między drukiem a rysunkiem. 

Kolaż

 

Prace

Kolaże

kolaże analogowe, kolaże z elementami grafiki warsztatowej

De profundis

wyjątkowy cykl obrazów w formacie 20×40 cm skupiający się na ekspresji twarzy

Akwaforty i suchoryty

wybór prac wykonanych w szlachetnej technice akwaforty, suchorytu oraz technik mieszanych

Obrazy i rysunki

obrazy akrylowe na płótnie w formatach 40×50 cm oraz 40×30 cm, rysunki w formatach 30×21 cm